2022-04-22

EH Bilduk Mayak Magdalenako “Odol Noria”rekin egindako kudeaketa txarra salatu du eta galdutako balioa nola itzuli aztertzea eskatu du IRUÑEA

Alderdi soberanistak inguruan jartzen diren seinaleak eta panelak Hirigintza Batzordean lehenago aurkezteko eskatu du

EH Bilduk, Iruñeko Udalean duen taldeak, ekimen bat aurkeztu du asteazkenean Hirigintza batzordean eztabaidatzeko. Bertan, desengainua agertu du Mayaren taldeak Magdalenako “Odol-Noria”n egindako berreskuratze lanengatik, eta galdutako balio historikoa itzultzeko neurriak zeintzuk izan daitezkeen eskatu du. Alderdi subiranistak atsekabea agertu du Udalak Erdi Aroko sistema hidraulikoa modu egokian zaintzeko aukera galdu duelako, eta salatu du gobernu-taldeak kudeaketa okerra egin duela sistema hori berreskuratzeko eta balioesteko. Hori dela eta, balizko bide tekniko eta arkeologikoak aztertzea eskatu du, azpiegitura hidrauliko zahar horri ahal den guztia itzultzeko.

Adierazpenaren hirugarren puntu batek planteatzen du, gainera, ingurunean alde bakarretik ez jardutea eta, bertan jarriko den seinaletika eta azalpen-panelak Hirigintza Batzordean aldez aurretik aurkeztea. EH Bilduk azaldu duenez, hori da Navarra Sumak hiri honen ondarearekin izan duen kudeaketa negargarriaren adibide argia, enegarrena. Alderdi bakarretik jarduten du, udal teknikariei eta taldeei bizkarra emanez, eta, azkenean, noriaren jatorrizko egitura errespetatzen ez duen lardaskeria bat aurkezten die herritarrei, eta ez du haren garrantzi historiko eta arkeologikoa balioesten.

“Gaur egun, egiaztatu ahal izan da odol-norian egin den berreskuratze lanak ez dituela bete ez bisitatu duten herritarren ez kontserbazio-arloko profesionalen itxaropenak: erdiko espazioa estali egin da etengabe lausotuta dagoen beira batekin; errespetatu beharreko jatorrizko kota askotarikoa izan da, ez zaio eutsi zurezko asmamen mekanikoari, ez animalia-noria inguratzen zuen galtzada-harrizko zoladurari, ez eta animalia-izendapenari ere”. Guztiok ulertu beharko genuke gure ondare historikoaren pieza baliotsu hori hobeto txertatu behar zela, horrela benetan balio erantsia izan dezan eremu horrentzat eta Hiriarentzat bere osotasunean, dio alderdi subiranistak.

EH Bilduk, gainera, gogorarazi du azken produktua Na+en utzikeriagatik izan dela: "Argi zegoen hau lardaskeria bat izango zela, gobernu taldeak ez baitzuen errespetatu udal honen gehiengoaren akordioa zaharberritzea adosteko, alde bakarrez jardun zuen eta azpiegituraren zati handi bat suntsitu zuen; are gehiago, obrak geldiarazi behar izan zitzaizkion, kontserbazio printzipio teknikoak batere errespetatzen ez zituelako". Orain kontua da ea Na+ek azpiegitura historiko honi kendu dion balioaren zati bat berreskuratzea posible den.